Werkwijze 2
Stel je krijgt een pakketje thuisgestuurd door PostNL en je weet van niets. Het pakketje staat wel op jouw adres maar de naam klopt niet, tenminste de achternaam. Waarschijnlijk denk je dan dat iemand per ongeluk een fout adres heeft ingevuld. Je legt het pakketje weg en wacht gewoon af of het weer opgehaald wordt door de besteller. En inderdaad later die avond wordt je opgebeld door een onbekende die beweerd dat er een pakketje verkeerd bezorgd is en dat diegene dat komt ophalen.
Als die persoon langskomt geef je het pakketje mee en denkt dat alles goed is zo.
Helaas is het dan ook zo dat je een paar weken later een brief in de bus krijgt, of een email met het verzoek om het pakketje te betalen. Het bedrag is € 321,50 je schrikt je rot en belt naar PostNL die natuurlijk van niets weet. Logisch want die heeft alleen maar het Pakketje bezorgd. De winkel die de rekening heeft gestuurd ziet dat het Pakketje is afgescant door de bezorger en wacht dus op de betaling.
Je bent dus slachtoffer geworden van Pakketfraude en het wordt nog een hele toer om te bewijzen dat je het Pakketje niet meer in je bezit hebt.
Weiger het pakket
Pakketje toch in ontvangst genomen? Dan kan dat kwalijke gevolgen hebben.
Of stuur het terug naar de afzender
Stuur natuurlijk wel het Pakketje alsnog terug naar de winkel en stel deze op de hoogte van het voorval. Stuur ook een bericht naar afterpay met hetzelfde verhaal. Het telefoonnummer van afterpay is 020-7230270. Of heb je liever op een andere manier contact dan moet je even kijken op www.afterpay.nl