De Bank belt mij op?

Werkwijze

Je wordt opgebeld met het nummer van de Bank. Waarschijnlijk heb je het nummer in je telefoon staan voor het geval dat je zelf bijvoorbeeld je pas wil laten blokkeren omdat je die verloren ben.
Criminelen maken gebruik van een zogenaamde spoofing website. De meest gebruikte is Spooftell.com een Website die daar grof geld mee verdient want voor niets gaat de zon op.

Het enige wat je hoeft te doen is je eigen 06 nummer invullen en dat van diegene die je gaat bellen, en het nummer dat moet verschijnen op het scherm van diegene die je belt, en dat kan ieder nummer zijn.
Nou is deze website natuurlijk niet verantwoordelijk voor hetgeen waar die ook voor gebruikt wordt, Spoofing.
Dat ben je zelf, maar het is wel moeilijk om er achter te komen wie er nu echt aan de andere kant van de lijn hangt.

Hoe vriendelijk de medewerker ook klinkt, zeg dat je terug belt en vraag om de naam van de medewerker. Op die manier kun je altijd er achter komen of het echt om een medewerker ging of dat het om een oplichter ging.
Alarmbellen

Gezien de feiten van het aantal mensen dat al opgelicht is blijkt dat die niet altijd af gaan. Het heeft waarschijnlijk te maken met het vertrouwelijk over komen van de oplichter. In het begin was het vaak een persoon die gebrekkig Nederlands sprak en al snel door de mand viel.
Dat is tegenwoordig wel anders. De criminelen spreken algemeen beschaafd Nederlands (ABN)
Wanneer kun je merken dat er iets niet klopt?
Hieronder een paar tips.

Een medewerker zal nooit vragen om je inlogcode
Hij of zij vraagt nooit om je Pincode
Hij of zij vraagt nooit om in te loggen op je Bankrekening.
Een echte medewerker van de Bank heeft er geen bezwaar tegen als je zelf terug wil bellen.
Een echte medewerker geeft zonder problemen zijn of haar naam aan je.
Noodnummers van de Banken

Hieronder vindt je de noodnummers van de belangrijkste Banken

ABN AMRO: 0900 00 24 (lokaal tarief) vanuit het buitenland:
+31 10 241 17 20.
ING: +31 (0)20 22 888 00.
Rabobank: +31 (0)88 722 67 67 (088-RABOSOS)
SNS: +31 (0)30 633 30 00.
ASN Bank: +31 (0)70 356 93 35.
RegioBank: +31 (0)30 219 68 70.
Overige banken: 0800 03 13 (gratis)


Doe altijd aangifte

Hoe moedeloos je er ook van wordt; doe altijd aangifte bij de Politie.
Het lijkt misschien een verloren zaak maar als je Bankrekening leeggeroofd is dan kan het wel degelijk helpen om aangifte te doen. Op die manier kan je aangifte net genoeg zijn om de bewijslast tegen de dader(s) rond te krijgen.


Hieronder een screenshot van Spoofcell.com



© 2023 Copyright Hansacom